Oavsett om du utforskar tillväxtmöjligheter på en mycket konkurrensutsatt global marknad, hanterar din komplexa leveranskedja, navigerar i ständigt växande hållbarhets-/ESG-standarder eller genomför kritiska M&A-aktiviteter, hjälper våra experter dig att skydda företagets motståndskraft.
Vi kan också hjälpa dig att navigera i OECD:s Pillar Two-regler med våra integrerade finans- och skattelösningar som samlar in, anpassar, beräknar och rapporterar integrerade datauppsättningar i enlighet med dessa nya krav.
Global skatteplanering
Företag som inte strategiskt hanterar sina internationella skatterisker kan få en betydande konkurrensnackdel, särskilt när de konkurrerar med företag som gör det. Förändringar i regelverket till följd av OECD:s BEPS-projekt (Base Erosion and Profit Shifting) och en ny global minimiskatt förändrar affärsmodeller världen över, vilket kräver att koncernledningen omprövar om deras nuvarande verksamhetsmodeller fortfarande är ändamålsenliga.
OECD:s föreslagna minimiskatt i pelare två skapar multilateralt överenskomna begränsningar för global skattekonkurrens som förväntas generera cirka 150 miljarder dollar i årliga intäkter. Reglerna omfattar en inhemsk minimiskatt, en regel om inkludering av inkomster och en regel om ”top-up” underbeskattade vinster som tillåter länder att höja skatten på multinationella företag om vinsterna inte beskattas fullt ut i hemlandet.
Trots detta står planen inför flera utmaningar. Många låg- och medelinkomstländer (LMIC) anser att förslagen är orättvisa och har redan uttryckt sitt motstånd mot OECD:s strategi, och vissa har till och med antytt att de kan komma att vidta repressalier mot amerikanska multinationella företag.
Global efterlevnad av skatteregler
Komplexiteten när det gäller global skatteefterlevnad ökar. I takt med att lokala regler och skattesatser ändras måste företagen hålla sig uppdaterade när det gäller deklarationsskyldigheter i flera olika jurisdiktioner. Detta kan leda till omfattande manuella processer och minska tiden för strategiska prognoser.
Många regeringar förlitar sig allt mer på e-fakturering för att spåra försäljningen i nära realtid. Som ett resultat av detta måste företagen vara redo att följa nya mandat som kräver att de rapporterar och betalar in omsättningsskatter på kontinuerlig basis.
OECD:s förslag om en global minimiskatt syftar till att hantera lågskatteländers ansträngningar att locka till sig investeringar och konkurrera med varandra i en kapplöpning mot botten. Förslaget exkluderar dock unilaterala Digital Services Taxes (DST), som har införts som svar på ökad digitalisering och som kan skilja sig från ett företags vinst. Om en global minimiskatt införs kommer DST-frågan att behöva lösas. Annars kan det bli en återgång till snedvridande europeiska skatter på digitala tjänster och amerikanska hämndtullar för företagen.
Global internprissättning
Det pris till vilket ett multinationellt företag (MNE) överför varor, fastigheter och tjänster mellan närstående enheter påverkar direkt företagets lönsamhet och skattskyldighet. Därför är det viktigt för företagen att ha en ekonomiskt försvarbar internprissättningspolicy.
Många företag använder dock internpriser på ett sätt som kan leda till en snedvridning av marknaden och bryta mot deras skattskyldigheter. Detta är ett stort problem för skattemyndigheterna och har lett till ökad granskning av frågan från globala tillsynsmyndigheters sida.
Som ett resultat av detta är internprissättning en av de mest utmanande aspekterna av globala företags skatteefterlevnad. Det kräver att företagen upprätthåller detaljerad dokumentation som stöder principen om armlängds avstånd och uppfyller rapporteringskraven land för land, master file och local file. En väl genomtänkt internprissättningsstrategi kan minimera ett företags skattebörda samtidigt som man följer lagen. Detta kan uppnås genom en kombination av planering, efterlevnad och dokumentation.
Global indirekt skatt
Indirekta skatter, som mervärdesskatt (moms), skatt på varor och tjänster (GST), försäljnings- och användningsskatt samt fastighetsskatt, blir allt viktigare för företag med global verksamhet. Regeringarna ser över hur de samlar in dessa skatter, bland annat genom att införa nya krav på realtidsrapportering och e-fakturering.
I den digitala ekonomin gäller moms/GST och andra konsumtionsskatter både fysiska och digitala produkter och tjänster, vilket kan leda till komplexitet och risker. En studie visade att 95 % av de ledande företagsledarna var medvetna om fel i sitt företags momsbetalningar. ERP:s inbyggda funktionalitet är ofta inte tillräcklig för att minska dessa fel.
OECD:s pelare 2-förslag syftar till att förhindra företag från att använda inhemska skatteregler för att flytta vinster och undvika skatt. Detta inkluderar att fastställa en lägsta effektiv skattesats, som skulle verkställas genom regler om tilläggsskatt i länder där företag har betydande verksamhet men liten eller ingen lokal närvaro. I USA har detta förslag stött på motstånd i kongressen och på vedergällningslagstiftning från vissa delstater som inför sina egna skatter på digitala tjänster för utländska företag.